Normann Copenhagen lampan är gul= ful!

Då min Norm 03 lampa blivit gul och jag börjat irritera mig mer och mer funderar jag på att gå vidare och kanske köpa eller önska mig en ny lampa att ha över matbordet eller kanske till och med soffbordet. Le Klint är en favorit iallafall, historien var lite komisk. Kopierar här in texten från www.svenssons.se
Historien börjar med P.V. Jensen Klint - arkitekt, ingenjör och hantverkare. 1901 tillverkade han en oljelampa i stengods, men kunde inte hitta en lämplig skärm till den. P.V. Jensen Klint tog sig därför själv an uppgiften, och det resulterade i en plisserad lampskärm gjord i papper. Konsten att vika dessa lampskärmar blev så småningom ett nöjsamt litet företag för familjen Klint, som vek lampskärmar för eget bruk och som presenter till familj och vänner.


Förstora bilden

Bild: www.svenssons.se




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0